سفارش تبلیغ
صبا ویژن
whateveryouwant

فن یادگیری

یکی از فنون مطالعه مؤثر روش " murder " است.

" موردر " از شش مرحله تشکیل می شود که به شرح زیر است:

حال و هوا (moud)

قبل از اینکه ، مطالعه کنید ، باید حال و هوای آن را پیدا کنید ، یعنی از لحاظ روحی آماده و سرحال باشید و در ضمن تا پایان مطالعه نیز این حالت را حفظ کنید. پس بهتر است هر روز از درسی شروع کنید که به آن علاقه دارید . سالها قبل زمانی که خودم برای کنکور درس می خواندم یکی از رتبه های برتر روش بسیار جالبی را به من یاد داد.

او گفت اگر در برنامه روزانه ات درسی وجود دارد که به آن علاقه ای نداری ، سریعاً از خواندن آن دست بکش و به جای آن درسی را مطالعه کن که به آن علاقه داری .

مثلاً اگر در برنامه تان ساعت 8 تا 5/10 باید شیمی بخوانید ، اما امروز حال یا mood خواندن شیمی را ندارید آن را مطالعه نکنید و به جایش مثلاً ریاضی بخوانید که در حال حاضر حال و یا mood آن را داری و در ساعت های بعدی برنامه ، زمانی که احساس کردید حال شیمی خواندن دارید ، شیمی را مطالعه کنید.

تئوری خودداری فروید

باید بدانید بعضی چیزها وجود دارد که ما بهتر یاد می گیریم و کمتر فراموش می کنیم که عبارتند از :

<!--[if !supportLists]-->1-      <!--[endif]-->تجربه های خوشایند و دلپذیر 2- مطالب طولانی و پیچیده که ما با سعی زیاد ، تلاش می کنیم ، بیاموزیم 3- چیزی که مرور شود و یا اغلب در مورد آن فکر کنیم 4- موفقیت های ما 5- چیزهایی که مورد علاقه ما هستند و چند مورد دیگر که مربوط به بحث ها نمی باشد .

جالب است بدانید فروید دو تئوری خودداری عنوان می کندک

مطالبی که نگهداری آنها ناراحت کننده است فراموش می شوند. البته جدیداً بعضی تست های روانشناسی نشان داده اند ، بین چیزهای دلپذیر و ناراحت کننده تفاوت زیادی نیست و چیزهای ( بی تفاوت ) هستند که زود فراموش می شوند.

یک راه حل ساده برای رسیدن به حال و هوای خوب

شما می توانید در درسی که می خوانید و از آن راضی نیستید تغییراتی ایجاد کنید تا آن درس برایتان رضایت بخش شود . مثلاً جزوه ای جدید را استفاده کنید و یا حتی معلم خودتان را تغییر دهید و یا از یک نفر که در آن درس موفق است فوت و فن ها را یاد بگیرید.

" ایگناس پادروسکی " در کودکی حافظه خوبی برای موسیقی نداشت ، او می توانست هر وسیله موسیقی را بنوازد اما در حفظ کردن قطعات موسیقی دچار اشکال می شود.

وقتی 15 ساله شد ، تست تعلیم یک معلم تازه قرار گرفت ، به ناگاه آنچنان حافظه ای برای قطعات موسیقی پیدا کرد که شگفت انگیز می نمود.

معلم جدید چشم های ایگناس پادروسکی را به معنای ژرف موسیقی باز کرد و او را با منظور اصلی مصنف و حالت قطعه و اینکه چرا ملودیهای فرعی در جاهای مختلف به ملودی های اصلی اضافه شده اند آشنا کرد.از آن پس بود که برای ایگناس پادروسکی موسیقی مفهوم تازه ای پیدا کرد و همزمان با آن قدرت درک و یادگیری اش از موسیقی پیشرفت قابل ملاحظه ای نمود تا اینکه بزرگترین موسیقیدان عصر خود شد.

نمونه این مثالها زیاد است . مثلاً خانم اله فرمانی که از عربی بیزار بود ، یک ماه مانده به کنکور به من مراجعه کرد و بنده با 3 جلسه تدریس باعث شدم او عاشق عربی شود و به قول خودش ، هر وقت خسته می شد ، برای رفع خستگی عربی می خواند . عاقبت نیز او عربی را در کنکور بالای 85 درصد زد و اکنون دانشجوی پزشکی سراسری اراک است.

در مورد خانم رستم زاد و خانم بهنام علاوه بر تدریس ، کتاب و سی دی های عربی صد در صد در 5 جلسه را نیز ارائه کردم و آن ها توانستند عربی سراسری را 100 درصد بزنند و با رتبه زیر 100 هر دو دانشجوی حقوق سراسری شوند .

فهمیدن understand

این مرحله که مرحله دوم روش موردر می باشد ، بسیار مهم و با ارزش است . استاد دانسر که بنیانگذار روش موردر می باشد می گوید:

تا آنجا که ممکن است مطالبی را که می خوانید به طور عمیق درک کنید ، یکی از فنون برای فهم موضوعات این است که در مورد موضوع مورد مطالعه به طرح سئوال با مسأله بپردازید و در موقع خواند مطالب بکوشید تا جواب سئوالات خود را پیدا کنید . باید آن قدر این کار را انجام دهید تا برایتان آسان شود و به صورت یک عادت خوشایند درآید. باید دقت کنید سئوالات نیز فهمیدنی باشد مثلاً سئوالاتی مانند چندتا ، کجا ، چه کسی ، آنچنان به دررد بخور نیستند.

سئوالات خوب از قبیل :

این مطلب چه اهمیتی دارد ، ارتباط این مطلب با مطالب قبلی چیست؟ ، کاربرد این مطلب با مسائل روزمره زندگی چیست ، چه فایده ای از مطالعه این مطالب ایجاد می شود ، به چه علت موضوع اینگونه مطرح شده است ، این مطلب چه فایده ای برای فهم بیشتر دانسته های قبلی ایجاد می کند.

یکی دیگر از فنون برای فهمیدن علامت گذاری ، خط کشیدن ، خلاصه نویسی ، طبقه بندی و دسته بندی کردن مطالب است.

بخش هایی را که خوب نمی فهمید با علامت گذری مشخص کنید تا در مراحل بعدی مجدداً سراغ آن ها بروید. علامت گذاری نشانه این است که خود را عملاً درگیر مطالب کرده اید . باید بدانید علامت گذاری بهتر از خط کشیدن است.

حاشیه نویسی کتاب نیز نکته با ارزشی است که می توانید انجام دهید. خط کشی و علامت گذاری باید با هدف تشخیص نکات اصلی از نکات فرعی و جزئی انجام گیرد ، یا استفاده از خط کشی و علامت گذاری باید تلاش کنید چهارچوب موضوع را درک کنید و جزئیات مورد نظر و پراهمیت را جدا سازید . خلاصه نویسی و دسته بندی موضوع هم در امر مطالعه از همیت بسیار برخوردار است که در مورد آن در مقالات قبلی بسیار توضیح داده ایم.

یادآوری recall

آنچه را که خوانده اید و فهمیده اید باید به یاد آورید:

باید سعی کنید آنچه را خلاصه نویسی کرده اید ، یه یاد آورید و در ذهن خود تجسم کنید و بخشهای مختلف آن را در ذهن مرور کنید. چنانچه در یادآوری بخشی از طرح با مشکل روبروشدید ، نگران نباشید زیرا مرحله بعدی در مورد همین مسأله می باشد . این مرحله به جهت بهره گیری از شیوه های یادیاری و رمزگردانی مرحله جذابی می باشد.

گرنتز الکساندرواش در رابطه با این مرحله از روش موردر گفت است : یاد گیرنده نه تنها آنچه را که خوانده است به یاد می آورد بلکه آن را از طریق تفسیر ، تخیل و تحلیل به مفاهیم کلیدی تغییر شکل می دهد.

استفاده از یادیارها و رمزگردانی در این مرحله اتفاق می افتد . روش یادیار به خصوص برای به خاطر سپردن کلماتی که با یکدیگر بی ارتباط هستند یا ارتباط کمی دارند بسیار مفید است.

استفاده از روش رمزگردانی از قدیم الایام موسوم است و ساده ترین راه آن این است که حروف اول را به هم بچسباند و کلمه ای معنی دار یا حتی بی معنی بسازید.

مثلا در مورد آثار نظامی گنجوی می گوییم " ملخها "  که عبارت است از مخزن الاسرار ، لیلی و مجنون ، خسروشیرین ، هفت پیکر ، اسکندرنامه که می دانیم اسکندر شاه بوده است که اسکندرنامه شامل دو قسمت شرف نامه و اقبال نامه است . یا مثلاً شاگردان پیامبر عبارتند از" بی عمس" که به ترتیب بلال یا سر ، عمار ، مقداد ، سلمان فارسی و سمیه می باشد و کلمه پمات برای یادگیری مراحل تقسیم میتوز که عبارتند از : پروفاز ، متافاز ، آنافاز ، تلوفاز و صدها مثال دیگر که در شماره های قبلی توضیح داده ام.و همان طور که در سی دی صوتی برنامه ریزی ذکر کرده ام یکی از شاگردان تک رقمی بنده با همین روش کل تاریخ ادبیات را 2 صفحه کرد و خودش نیز ادبیات کنکور را 100 درصد زده است . و این خلاصه ها در دسترس بنده است که فوق العاده حرفه ای و جذاب است.

هشدار مهم : جدیداً افرادی غیر متخصص با تقلید از روشهای بند ، تاریخ ادبیات را به قول خودشان رمز گردانی کرده اند که کتابی 100 صفحه ای شده است که واقعاً مسخره است. زیرا رمزهای بسیار بی معنی ساخته اند و در ضمن کل تاریخ ادبیات 50 صفحه است که یادگرفتن معمولی آن بسیار ساده تر است.

به عنوان مثال در مورد آثار جامی رمز ساخته اند:

در خیابان بهارستان ، دیوان اشعار جامی را دیدم و خریدم که شبیه هفت اورنگ بوده و من را به یاد نفحات الانس انداخت.

که واقعاً مسخره است . زیرا چند اثر دیگر را به همین ترتیب ، از دیگر نویسندگان یاد بگیرید مغزتان قفل می کند و دیگر باید کل کنکور را کنار بگذارید .

در حالی که خیلی راحت تجسم کنید که موقع خوردن " جام " آن را بدهن نزدیک می کنید ، خب معلوم است . " بدهن " می شود بهارستان ، دیوان اشعار ، هفت ارونگ ، نفحات الانس به تقلید از گلستان ، دیوان اشعار که د دارد به تقلید از دهلوی که" د "دارد و هفت اورنگ به تقلید از پنج گنج .

و در ضمن ما وقتی به ده می رویم چون آب و هوای خوبی دارد شعر می گوییم پس این دو اثر جامی شعر است.

" یعنی دیوان اشعار و هفت اورنگ " و بقیه آثار جامی همگی نثر مستند مانند شرح جامی ، اشعث المعات ، لوایح الوامع ، بهارستان ، و نفحات الانس.

یا مثلاً خواجه عبدالله انصاری که عارف هستی سر مزار گریه کن که " مزار " عبارت است از مناجات نامه ، زادالعارفین ، الهی نامه و رساله دل و جان و " کن " عبارت است از کنزالساکنین و نصایح .

نویسنده: محمدرضاباروتی

 


نوشته شده در جمعه 88/3/8ساعت 1:35 عصر توسط محمدرضا باروتی نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ